کد مطلب:313946 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:215

مجتمع مذهبی نیشابور
هیئت ابوالفضلی و درمانگاه حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام و زائرسرای آن حضرت علیه السلام

سه مركز یاد شده در فوق، تشكیل یك مجتمع را می دهند. معروف است كه سابقه ی بنای این مكان مقدس حدود 110 سال می باشد. نیز معروف است كه خاكبرداری (مسجد جامع نیشابور) كه از بناهای تاریخی و قدیمی است توسط شخصی به نام پهلوان كرخی بنا شده است. فعلا محل تجمع مردم جهت نماز جماعت و جمعه است.

این مجتمع در گودی قرار دارد. تأسیس درمانگاه در سال 1362 شمسی بوده است. اما شروع ساختمان در سال 1357 شمسی بوده است و اتمام و بهره برداری از آن در سال 1362 شمسی بوده است.

این مكان تا قبل از سال 57، هیچ گونه موقوفاتی نداشته است ولی بعد از تأسیس درمانگاه موقوفاتی برای آن قرار داده اند.

بنای روحانی مزبور محل رفت و آمد ارباب حوائج در تمام ساعات روز و قسمتی از شب می باشد.

قسمت داخلی بنا و شبستانها تماما مزین به آیینه كاری بوده و لوسترهای گران قیمت و نفیس در آن نصب شده است. از قدیم الأیام محل در مناسبت های مختلف محل تجمع مردم بوده كه از سخنان منبرهای زبده استفاده می كردند.

در هر ساعت از شبانه روز كه انسان آن جا وارد می شود، مشاهده می كند كه افراد زیادی به ویژه از طایفه ی نسوان برای ادای نذورات خود و نیز روضه خوانی در آن مكان اجتماع كرده اند. نذورات این هیئت، شامل وجوه نقدی است كه در صندوق ریخته می شود، و یا به دفتر سپرده می شود.

تعداد گوسفندهای نذری در این محل، سالیانه بالغ بر 500 رأس می شود كه



[ صفحه 289]



حدود 350 رأس آن را در روز تاسوعا و عاشورا جلوی هیئت ابوالفضلی قربانی می كنند گوشت گوسفندهای مزبور به قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می گیرد و مبلغ به دست آمده صرف مخارج مناسبات مذهبی و نیز درمانگاه و بیمارستان و زایشگاه و غیره می گردد.

بخش دیگر نذورات را اجناس چون شیر، حبوبات، قند، چای، شكر، تشكیل می دهند. موقوفات این بنا از قرار زیر است:

1. زمین كشاورزی، واقع در 12 كیلومتری نیشابور به نام شمس آباد، كه وقف درمانگاه و بیمارستان است.

این زمین را آقای حاج آقا عظیمی وقف نموده و درآمد سالیانه اش بالغ بر 700 هزار تومان است.

2. زمینی نزدیك باغ رود نیشابور، به وسعت دو هكتار، كه واقف آن حاج مسلم فخاری، ساكن فرخك نیشابور است و تصمیم دارند در آن بیمارستان درست كنند.

3. یك دامداری شامل 700 رأس گوسفند در یكی از قرای نیشابور به نام نوآباد، كه تا حال پنج میلیون تومان هزینه برداشته شده است.

4. پاساژ قمر بنی هاشم علیه السلام كه دارای 80 باب مغازه بوده و تماما وقف این مؤسس می باشد.